Stavět rychleji a za více peněz, nebo pomaleji a levněji? To je jedna z otázek, na kterou si musí odpovědět každý, kdo přemýšlí, zda stavět dům na klíč nebo svépomocí. Seznam výhod a nevýhod obou řešení je však mnohem delší.
V první řadě je stavba domu svépomocí levnější. Právě tato skutečnost má pro mnoho lidí při rozhodování největší váhu. Celý dům můžete postavit sami a s pomocí přátel a rodiny. Profesionálům svěříte pouze některé dílčí úkoly.
Stavba svépomocí má však také několik nevýhod. Největší z nich je časová náročnost. Musíte předem počítat s tím, že na stavbě budete trávit každý víkend nebo volné odpoledne po dobu následujících 2-3 let. Kromě času stráveného na stavbě budete neustále shánět materiál a pracovníky. Nezapomínejme na studium stavebních postupů. Plánované termíny se často posouvají z mnoha důvodů. Jednou nedorazí dodávka materiálu, jindy chybí nasmlouvaný řemeslník.
Většina starostí vám odpadne, pokud se rozhodnete pro stavbu na klíč. Stavba na klíč znamená, že veškeré potřebné práce, materiál a odborníky dodá stavební firma. Výstavba domu probíhá mnohem rychleji díky zavedenému systému a stálým dodavatelům společnosti. U cihlové stavby můžete očekávat, že se nastěhujete již 6 až 8 měsíců po zahájení prací. Ušetříte si tak spoustu energie a nervů.
Nevýhodou tohoto řešení je jeho finanční náročnost. Mnoho stavebních firem však nabízí kompletní servis od financování stavby, přes vyřízení stavebního povolení až po kolaudaci. Nebudete muset trávit čas zdlouhavým papírováním na úřadech.
Naneštěstí se stává, že se ve výčtu nevýhod stavby na klíč objevuje špatně provedená práce. Abyste tomu předešli, vyberte si kvalitního dodavatele.
Nejprve si zjistěte, které společnosti staví domy ve vaší oblasti. Zjistěte si informace o cenách, poskytovaných službách a referencích. Nejlepším zdrojem referencí jsou lidé, kteří si již dům od této firmy nechali postavit, a vaši přátelé a známí. Mnoho odkazů lze nalézt na sociálních sítích a internetových fórech.
Následuje citát. Nechte si ji vypracovat od několika dodavatelů a vyhodnoťte jednotlivé nabídky. Výběr by se neměl řídit pouze cenou, ale také například kvalitou použitých materiálů. S vyhodnocením nabídek vám může pomoci nezávislý stavební dozor. Bude také zodpovědný za dohled nad všemi pracemi prováděnými na staveništi.
PREMIER 100 je dům střední velikostní kategorie • vhodný do dvoupodlažní okolní zástavby • svými vnitřními prostorami uspokojí nároky na bydlení 5 členné rodiny • je vhodný do rovinatého nebo mí...
BUNGALOW 19 je 4-pokojový katalogový projekt • s krbem • se stanovou střechou • střední velikostní kategorie • vhodný do nízké okolní zástavby • je vhodný do rovinatého resp. mírně svažitého ter...
TREND 297 je dům střední velikostní kategorie • svými vnitřními prostorami uspokojí nároky na bydlení 4-5 členné rodiny • obývací pokoj s kuchyní je řešena velkoprostorový • vhodný do rovinatého...
BUNGALOW 39 je 3-pokojový dům s krbem • s valbovou střechou • menší velikostní kategorie • vhodný do rovinatého resp. mírně svažitého terénu • svými vnitřními prostory uspokojí nároky na bydlení...
TREND 285 je dům střední velikostní kategorie • vhodný do dvoupodlažní okolní zástavby • denní část domu, nacházející se v přízemí, je řešena velkoprostorové • je možné částečné nebo úplné podsk...
KLASSIK 158 je dům střední velikostní kategorie, vhodný do dvoupodlažní okolní zástavby • svými vútornými prostorami uspokojí nároky na bydlení 5 členné rodiny • je vhodný do rovinatého terénu, ...
MILENIUM 228 je dům menší velikostní kategorie • vhodný do dvoupodlažní okolní zástavby • je ho možné částečně nebo úplně podsklepit • propojením kuchyně a obývacího pokoje lze zrealizovat denní...
PREMIER 200 je dům střední velikostní kategorie • vhodný do dvoupodlažní okolní zástavby • svými vnitřními prostorami uspokojí nároky na bydlení 6 členné rodiny • vhodný do rovinatého resp. mírn...
KLASSIK 170 je dům střední velikostní kategorie • vhodný do dvoupodlažní okolní zástavby • svými vnitřními prostorami uspokojí nároky na bydlení 4 členné rodiny • je vhodný do rovinatého, případ...